Är Malmö Sveriges Chicago???

Tjenare!!!
Idag hade jag endast två lektioner som alla andra fredagar vilket är super nice!!!! 😀 hehe…
På min SO lektion kollade vi på Uppdrag Granskning som handlade om Bilden av Malmö och programmet fick mig att reagera och fundera om en massa saker och mycket fick mig att vilja förklara min bild av Malmö. Det som togs upp i programmet var: barnfattigdom, invandring och kriminallitet samt att allt detta kan kopplas till förorter som Rosengår och Seved. Visst är det till en vis del sant att det oftast är ungdomar som har utländskt bakgrund och som bor i sämre delar av en stad som nu t.ex. Malmö som har det lättare att hamna i en ond cirkel av kriminallitet, men enligt mig kan detta bero på andra faktorer som att dessa ungdomar känner sig ”stämplade” eftersom de känner sig utstöta av samhället de lever i kanske p.g.a. att de inte  uppfattar sig som ”svenskar” eller att det är en vis skillnad mellan bostadsområden som Seved och Västra hamnen. Men enligt mig är Malmö inte mer farligare än städer som Stockholm eller Helsingborg men det som gör att Malmö kan betraktas som Sveriges Chicago är frekvensen på morden/avrättningarna som har sket på sista tiden. Det är bara media som blåser upp allting för det händer ännu mer mord och andra brottsligheter runt om i Stockholm den enda skillnaden är att Stockholm är en större stad än Malmö och att brotten sker så utsprid att allt inte hamnar i tining eller TV.

I alla fall ha en underbar fredag och helg.

Tills Imorgon….

Kramiz 😀

ImageImage

 

Kommentera

